سوال 1: وضعیت درخواست خود را چگونه بررسی کنم ؟
پاسخ 1 : در صفحه اصلی سامانه، از قسمت درخواستها، گزینه درخواستهای من را کلیک نموده و تمامی درخواستهای مربوط به خود را میتوان مشاهده نمود.
برای مشاهده مشخصات درخواست روی «دکمه جزئیات درخواست» مورد نظر کلیک نمایید.
و برای اطلاع از آخرین وضعیت درخواست روی دکمه «گردش کار» کلیک نمایید.
سوال 2 : نحوه ثبت نام یا ورود به سامانه سماک به چه نحوی است؟
پاسخ 2:
۱- از طریق ثبت نام مستقیم از سامانه سماک
۲- از طریق درگاه دولت من
۳- از طریق درگاه ملی مجوزهای کشور
سوال 3: چه نوع خدماتی از طریق سامانه سماک ارائه می شود؟
پاسخ 3: اجرای فرایندهای مربوط به پروانهها و مجوزهای حوزه کشاورزی
سوال 4: چگونه می توانم رمز عبور خود را بازیابی نمایم؟
پاسخ 4:
۱- از طریق گزینه «رمز عبور خود را فراموش کرده ام»:
- بر روی لینک «رمز عبور خود را فراموش کرده ام» کلیک نمایید.
- در صفحه بعدی نام کاربری و شماره موبایل خود را وارد نموده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.
- رمز عبور به شماره موبایل شما ارسال می شود.
- دقت نمایید در زمان ورود اطلاعات نام کاربری و رمز عبور، صفحه کلید شما در حالت EN باشد.
۲- از طریق درگاه دولت من
- بر روی گزینه «ثبت نام یا ورود از طریق دولت من» کلیک کنید.
- پس از ورود به سامانه یکپارچه ذینفعان وزارت جهاد کشاورزی، گزینه حقیقی یا حقوقی (بر اساس نوع شخصیت) را انتخاب و دکمه ورود از دولت من را انتخاب نمایید.
- پس از ورود به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، شماره موبایل متعلق به شخص حقیقی یا بالاترین مقام شخص حقوقی را وارد نمایید.
- رمز یکبار مصرف ارسالی از طریق پیامک را وارد نمایید.
- در صورت لزوم شماره ملی یا شناسه ملی خود را وارد نمایید.
- پس از ورود به سامانه یکپارچه ذینفعان وزارت جهاد کشاورزی، سامانه مجوزهای الکترونیکی کشاورزی (سماک) را انتخاب نمایید.
- روی اسم یا عکس خود در سامانه سماک کلیک کرده و «حساب کاربری» را انتخاب میکنیم.
- از قسمت «رمز عبور» در انتهای صفحه اقدام به تعریف رمز عبور جدید کرده و تکرار آن را در قسمت «تکرار رمز عبور» وارد میکنیم.
سوال 5: آیا پس از صدور مجوز می توان اطلاعات آن را ویرایش کرد؟
پاسخ 5: خیر، پس از صدور مجوز، اطلاعات قابل ویرایش نخواهد بود و در صورت نیاز باید متقاضی نسبت به ثبت درخواست «اصلاح» اقدام نماید که پس از رسیدگی به درخواست و تایید آن توسط مقامهای مجاز، پروانه جدیدی با اطلاعات اصلاح شده و شماره جدید صادر و پروانه قبلی نامعتبر خواهد شد.
سوال 6: آیا پس از ثبت درخواست، امکان تغییر نوع خدمت وجود دارد؟
پاسخ 6: خیر؛ امکان پذیر نمی باشد.
با توجه به اینکه مراحل انجام هر خدمت با سایر خدمات متفاوت است، بنابراین امکان تغییر نوع خدمت پس از ثبت درخواست وجود ندارد.
سوال 7: چگونه می توان اعتبار مجوز صادره را بررسی نمود ؟
پاسخ 7: در صفحه اصلی سامانه، از گزینه بررسی اعتبار مجوزها می توانید با وارد نمودن شماره مجوز صادره بصورت کامل و کلیک نمودن دکمه مشاهده ، تمامی مشخصات مجوز و اعتبار آنرا رویت نمایید.
سوال 8: برای ثبت درخواست مجوز از کجا باید شروع کنم؟
پاسخ 8: برای درخواست هر خدمتی (به استثناء خدماتی که میبایست ثبت درخواست آنها از درگاه ملی مجوزهای کشور آغاز گردد) در سامانه ابتدا و فقط برای یکبار باید عضو سامانه شوید، پس از آن در هر زمان و برای هر یک از خدمات قابل ارائه توسط سامانه می توانید وارد سامانه شده و درخواست خود را از قسمت درخواستها بخش «ثبت درخواست» ثبت نمایید (در خصوص خدماتی که میبایست ثبت درخواست آنها از درگاه ملی مجوزهای کشور آغاز گردد، بایستی ثبت درخواست از درگاه ملی مجوزهای کشور آغاز گردد). پس از ورود به بخش ثبت درخواست، مراحل زیر را به ترتیب طی نمایید:
طبقه بندی -----> نوع طرح ------> نوع عملیات ----> نوع مجوز ----->نام خدمت
پس از انتخاب نام خدمت در مرحله بعدی، تعهدنامه مربوط به ثبت درخواست به متقاضی نمایش داده شده و متقاضی تیک شرایط را دیده و پذیرفته ام را می زند و به مرحله بعد میرود. در مرحله بعدی در صورت لزوم مجوزهای پیشین مرتبط با این درخواست که در حال حاضر در سامانه موجود میباشد را به متقاضی نمایش داده و متقاضی مجوز مربوطه را انتخاب میکند. در مرحله بعدی تصاویر مجوزهای صادره را نمایش میدهد و در صورت تایید متقاضی به مرحله بعد هدایت میشود. در این مرحله متقاضی مشخصات تخصصی درخواست را ثبت نموده و دکمه ثبت سپس مرحله بعد را میزند. در مرحله بعدی در صورت لزوم اطلاعات مکانی درخواست نمایش داده میشود که این مرحله نیز پس از زدن دکمه ثبت و مرحله بعدی به مرحله بعد میرود. در مرحله بعد اطلاعات مجوزهای مربوط به پرونده متقاضی نمایش داده میشود. در مرحله بعدی مستندات لازم به منظور بارگذاری به متقاضی نمایش داده میشود. در مرحله بعدی در صورت لزوم تعرفه ابلاغی توسط متقاضی پرداخت میگردد و درخواست ایشان ثبت میشود.
سوال 9 : آیا پس از ثبت درخواست امکان تغییر نوع فعالیت و یا تغییر ظرفیت وجود دارد؟
پاسخ 9: خیر؛ امکان پذیر نیست. با توجه به مبلغ تعرفه و و وابسته بودن سایر اقلام اطلاعاتی مانند میزان زمین، میزان آب و ... همچنین تکمیل فرمهای کارشناسی که بر اساس نوع و ظرفیت ثبت شده، امکان ویرایش وجود ندارد.