فعالیت 44 مددکار ترویجی و 28 تسهیلگر زن روستایی در راستای افزایش تولید
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی استان اردبیل رضا ناصری با اعلام این خبر افزود: تاکنون 44 مددکار ترویج کشاورزی و 28تسهیلگر زن روستایی از 101 این شهرستان شناسایی و انتخاب شده اند. مددکار ترویجی به یک فرد خبره، روستایی منتخب مردم اطلاق می شود که دارای تجربه و مهارت در بخش کشاورزی بوده و در یک تعامل با مروجان و کارگزاران و مولدین کشاورزی، نسبت به نشر دانش فنی گام بر می دارد. وی افزود؛ انتخاب مددکاران ترویجی در روستاهای شهرستان با هماهنگی شوراها و دهیاران هر روستا انجام گردیده و مددکاران ترویجی جهادکشاورزی این شهرستان از روستاییان تحصیلکرده و دانشگاهی با اولویت رشته های مختلف کشاورزی و یا کشاورزان علاقه مند به فعالیت های ترویجی اعم از زن و مرد انتخاب شده اند. وی هدف از این انتخاب را استفاده از امکانات و نیروهای داوطلب مردمی به منظور کاهش تصدی دولت و تکمیل نیروی انسانی مورد نیاز شبکه ملی ترویج، امکان دسترسی بیشتر بهره برداران و تولیدکنندگان بخش کشاوری به یافته های تحقیقاتی نوین، امکان استفاده بهتر از دانش و توانایی های بومی و محلی در برنامه های ترویجی، زمینه سازی و تسریع در ارائه خدمات آموزشی ترویجی به بهره برداران بخش کشاورزی دانست. ناصری خاطر نشان کرد؛ به زودی بازدیدهای آموزشی ویژه مددکاران ترویجی و تسهیلگران برگزار میگردد که این بازدیدها در جهت ارتقاء سطح علمی و تجربه آنها برای انجام امور محوله بوده و ازجمله اقدامات دیگر مهم مددکاران و تسهیلگران، بررسی مشکلات کشاورزان و دامداران، همکاری در جهت پیشبرد اهداف طرح نوین ترویج باتوجه به پهنه بندی مناطق بین کشاورزان میباشد. وی در پایان افزود، این افراد باید از افراد داوطلب بوده، منتخب روستائیان و مورد تائید مرکز جهاد کشاورزی بوده، از مقبولیت اجتماعی و اعتماد مردم برخوردار باشند، ساکن روستا و شاغل در بخش کشاورزی و منابع طبیعی باشند، از کشاورزان پیشرو بوده و با مسائل و مشکلات بهره برداران منطقه آشنایی کامل داشته باشد، نسبت به حل مسائل و مشکلات مردم دارای پشتکار و جدیت لازم می¬باشد، گذراندن دوره توجیهی به منظور آشنایی آنها با وظایف، تبیین انتظارات، سیاستها و ....، دارای تجربه و مهارت در بخش کشاورزی بوده و در حرفه خود از موفقیت بالایی برخوردار باشند. انعطاف پذیر و خلاق بوده و توانایی برقراری ارتباط مطلوب با بهره برداران و عوامل ترویج را داشته، قدرت جلب و جذب افراد و تاثیر گذاری برافکار و رفتار روستائیان را دارا بوده و تسهیلگر چرخه انتقال دانش از منابع تحقیقاتی، ترویجی و کارشناسی به بهره برداران باشند.