تدوين نظام اطلاع رساني كشاورزي و منابع طبيعي؛ برنامه اصلي مركز روابط عمومي وزارت جهاد كشاورزي
1392/10/19

نخستين نشست مجمع مديران روابط عمومي سازمان جهاد كشاورزي استان هاي سراسر كشور با هدف برررسي وضع موجود نظام اطلاع رساني در حوزه كشاورزي و  آشنايي با رويكردها و سياست هاي جديد مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارتخانه در دولت تدبير و اميددر سالن اجتماعات مركز روابط عمومي برگزار شد.

مهندس شاهرخ رمضان نژاد رييس مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت جهاد كشاورزي در اين نشست بر تدوين نظام اطلاع رساني كشاورزي در دولت يازدهم تاكيد كرد و گفت: در نظام اطلاع رساني بايد وظايف، ارتباط روابط عمومي ها، تفكيك حوزه هاي مختلف ، اطلاع يابي ، انجام مصاحبه و .... پيش بيني شود.

وي نبود نظام اطلاع رساني را يكي از دلايل عدم توفيق وزارت جهاد كشاورزي در ارايه عملكرد و دستاوردها در اين حوزه عنوان كرد.

مهندس رمضان نژاد با بيان اين كه اطلاع رساني، علم و دانش محسوب مي‌شود، اظهار داشت: نگاه روابط‌عمومي‌ها به اطلاع رساني بايد تخصصي و علمي باشد.

وي بر تغيير رويكرد اطلاع رساني در وزارت جهاد كشاورزي تاكيد كرد و گفت: مديران بخش كشاورزي بايد براي پاسخگويي به رسانه‌هاي جمعي مجاب شوند.

رييس مركز روابط عمومي و اطلاع رساني  وزارت جهاد كشاورزي اضافه كرد: ما بايد كاري كنيم كه كشاورزي و منابع طبيعي به موضوع اصلي جامعه تبديل و تحول خواهي و تحرك در اين عرصه پايدار شود.

رمضان نژاد به 11 رويكرد اطلاع رساني مد نظر مديريت جديد اشاره كرد و اظهار داشت: اين رويكردها شامل اطلاع رساني فعال، موثر، رسانه محور، فرهنگ ساز و جريان ساز، مسأله شناس و مسأله ياب، هوشمند، پشتيبان و فزاينده، ارزش ساز و فرصت محور، برنامه محور، تحول زا و نهضت ساز است.

وي در عين حال از روابط عمومي سازمان هاي جهاد كشاورزي استان ها خواست در تدوين برنامه ها مشاركت نمايند به همين منظور لوح فشرده اي ازبرنامه ها و سياست ها در اختيار استان ها قرار گرفت.

اين مقام مسوول همچنين اعلام كرد: روابط عمومي هاي جهاد كشاورزي از اين پس بايد بر اساس اصل محور مركزي و مشاركت پذيري عمل كنند.

رمضان نژاد تشكيل شوراي هماهنگي روابط عمومي دستگاه هاي تابعه، فعال كردن شوراي هماهنگي روابط عمومي استان‌ها، تشكيل مجمع هماهنگي عناصر اطلاع رساني غير دولتي، پي گيري بخش برنامه زنده اخبار كشاورزي و منابع طبيعي در رسانه ملي، پي گيري و راه اندازي گروه دانش و توسعه بخش كشاورزي و منابع طبيعي (موضوع ماده 18 قانون افزايش بهره وري) و منطبق سازي برنامه‌هاي گروه تلويزيوني جهاد با اهداف برنامه‌هاي وزير ناظر بر اصول دانش، اقتصادي بودن و بهره ور بودن را از جمله اقدام هاي مد نظر اطلاع رساني دولت تدبير و اميد عنوان كرد.

به گفته وي فضاسازي اطلاع‌رساني كشاورزي در محيط شهري با تغيير رويكرد مديريت شهري، تهيه و تدوين منشور اطلاع رساني بخش كشاورزي و منابع طبيعي ، احياي فرهنگ نويسندگي و قلم فرسايي در حوزه كارشناسي با تمركز بر نوشته كوتاه نظير يادداشت، ديدگاه و بهره گيري از ظرفيت اطلاع رساني نماز جمعه، افزايش سهم اطلاع رساني بخش كشاورزي و منابع طبيعي در رسانه ملي و برقراري و تعامل ابتكاري و مؤثر وزارت جهاد كشاورزي با نهادهاي حاكميتي و اجتماعي از ديگر كارهاي مورد نظر اطلاع رساني دولت يازدهم برشمرد.

رمضان نژاد هدف از اجراي رويكردها، برنامه‌ها و اطلاع رساني را حفظ كشاورزي دانست و اذعان داشت: براي حفظ كشاورزي بايد اعتقاد، انگيزه و پذيرش در اين بخش ايجاد شود و اين امر به هنر روابط عمومي بستگي دارد.

در اين نشست، رؤسا و مديران روابط عمومي سازمان‌هاي جهاد كشاورزي استان‌هاي كشور، مشكلات، تنگناها و انتظارات خود را در حوزه اطلاع رساني و ارتباطات با رييس جديد مركز روابط عمومي در ميان گذاشتند و در عين حال پيشنهادهايي براي بهبود عملكرد روابط‌عمومي‌ها و تدوين برنامه‌هاي اين مركز مطرح كردند كه در ذيل به برخي از آنان اشاره مي شود:

حمايت، توافق ، همگرايي و اجماع همه استان ها رمز موفقيت براي عملياتي شدن رويكردها و ديدگاه‌هاي مركز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارتخانه در جهت پيشبرد اهداف و آرمان هاي وزارت جهاد كشاورزي همسو با سياست هاي دولت تدبير و اميد

رويكردهاي جديد اطلاع‌رساني بايد بر اساس ظرفيت روابط عمومي‌ها باشد

تشكيل كار گروه هاي تخصصي توسط روابط عمومي سازمان هاي جهادكشاورزي

عدم وجود برنامه هاي كلان و تاكيد بر برنامه محور بودن مركز روابط عمومي براي رسيدن به اهداف

لزوم توجه و اهتمام جدي به افكارسنجي و برنامه هاي پژوهشي در روابط عمومي ها

صدور دستورالعمل و آيينت نامه اجرايي از سوي مركز روابط عمومي جهت برون سپاري برخي كارها

ارتقاء و تثبيت جايگاه روابط عمومي ها در استان ها

تلاش در جهت تامين منابع انساني متخصص

بهسازي نيروهاي موجود و ارتقاء آموزشي آنان

ضرورت تعيين رديف اعتباري براي روابط عمومي ها

عدم گزارش دهي و پاسخگويي برخي مسوولان و مديران

عدم تعامل لازم ميان مسوولان ستادي و استا ني با رسانه‌ها

تقويت زير ساخت روابط عمومي ها

تقويت زيرساخت ها در حوزه سخت افزار و نرم افزار  جهت اجرايي كردن برنامه ها

سهم ناچيز روابط عمومي در آزمون استخدامي وزارت جهادكشاورزي

استقلال روابط عمومي ها در استان ها

اهميت تعامل خوب مركز روابط عمومي با وزير و ساير مقامات وزارت جهادكشاورزي در اثرگذاري آن مجموعه در سازمان جهادكشاورزي استان ها

اطلاع رساني فوري در مورد طرح هاي مهم از جمله نجات درياچه اروميه

لزوم تخصيص درصدي از اعتبارات پروژه ها به اطلاع رساني

استفاده دقيق و هوشمندانه از تهديدها و تبديل آن به فرصت ها

راه اندازي اخبار كشاورزي در صدا و سيما.

تعداد مشاهده خبر10 بار
تصاویر مرتبط


مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
 
آدرس پست الکترونیکی شما
   
شماره تلفن
توضیحات
 
تغییر کد امنیتی
کد امنیت
 
کلیه حقوق این سایت متعلق به وزارت جهاد کشاورزی می باشد
Powered by DorsaPortal