دلايل صدور مجوز پرورش كروكوديل در كشور توسط نماينده ولي فقيه
1386/04/31

 

نماينده ولي فقيه در وزارت جهاد كشاورزي گفت: صدور مجوز شرعي براي پرورش كروكوديل جهت استفاده‌هاي محلل از اين حيوان حرام گوشت، بنابر تقاضاي بخش خصوصي بوده است.         

حسن عالمي نماينده ولي فقيه در وزارت جهاد كشاورزي  اگفت: در مورد استفاده غير خوردن از منافع محلل مانند استفاده از لباس با پوست آنها غير از زمان نماز، از حيوانات غير مأكول‌اللحم با رعايت موازين شرعي عيبي ندارد.

نماينده ولي فقيه در وزارت جهاد كشاورزي تصريح كرد: استفاده از پوست، پشم و كرك حيوانات غيرحلال گوشت مانند خرگوش و كروكوديل در نماز اشكال دارد، ولي اگر ذبح شرعي شده باشند ، در غير نماز مانند موارد تزيئني اشكال ندارد.

عالمي افزود: براي پرورش كروكوديل هم با توجه به تقاضاي پرورش اين حيوان حرام گوشت از جانب بخش خصوصي و فايده‌هاي پزشكي مترتب بر آن و استفاه از پوست در غير نماز، بحث‌هاي فقهي انجام شد و بر مبناي فقه، استفاده غيراكل (غير خوراكي) از منافع اين حيوان اشكالي ندارد.

وي گفت: از كروكوديل براي درمان بيماريهاي صعب‌العلاج، از استخوان آن براي درمان سرطان و ساير فوايد محلله از جمله ايجاد اشتغال و درآمد براي پرورش دهنده استفاده مي‌شود.

عالمي خاطرنشان ساخت: استفاده از گوشت اين حيوان براي مصرف حيوانات كوچك مانند سگ و گربه نيز امكان دارد.

نماينده ولي فقيه در واكنش به اظهارنظر برخي از خبرهاي بي‌بي‌سي در مورد عدم امكان ذبح، حيوان حرام گوشت، گفت: برخي مسائل را به هم مي‌بافند كه فضاي خبري را مشوه جلوه دهند، همانگونه كه در سگ كه حيوان حرام گوشت است، اما در فقه استفاده محلل مي‌شود، مانند كلب صيد صلوقي(سگ شكاري) كه هيچ مانعي براي آن نيست، يا سگ چوپان و سگ نگهبان در فقه است.

وي تصريح كرد: سگ در فرهنگ غذايي مسلمانان جايگاهي ندارد و غذا نيست، اما استفاده از منافع محلل آن مانند استفاده از صيد، نگهباني و يا آموزش اشكالي ندارد.

عالمي، وظيفه نمايندگي ولايت فقيه در وزارت جهاد كشاورزي را كار معنوي، ارزشي و تربيتي دانست و افزود: در زمينه‌ كارهاي اخلاقي و معنوي محدوديت وجود ندارد و شامل همه افراد مي‌شود.

نماينده ولي فقيه در وزارت جهاد كشاورزي خاطرنشان ساخت: اصل مساله كشاورزي يك كار معنوي است، روايات فراواني وجود دارد كه كشاورزي يك كار عبادي و بندگي خدا است.

عالمي خاطرنشان ساخت: هيچ فقيهي نيامده كه كار كشاورزي را امر مستحبي نداند، پس معناي اين چيست، يعني هر كس كار كشاورزي در تمام حوزه‌ها مانند زراعت، باغداري، دامپروري، منابع طبيعي و آبزي‌پروري انجام دهد، هم عبادت است و هم غذاي بندگان خدا را تأمين كرده است.

وي گفت: كار كشاورزي علاوه بر جنبه عبادي، باعث آباداني كشور مي‌شود.

نماينده ولي فقيه در وزارت جهاد كشاورزي خاطرنشان ساخت: محصول سالم كشاورزي با همه گستردگي آن، موجب ادامه حيات بشر مي‌شود و جزء عبادت محسوب مي‌شود.

نماينده ولي فقيه در وزارت جهاد كشاورزي افزود: وظيفه ماست كه به مدير بگوييم، كشاورزان محصول با كيفيت، سالم، محصول ارگانيك توليدكنند و اين در حيطه اخلاق قرار دارد.

وي گفت: اگر كسي يك نفر را ميهمان كند و غذاي مسموم بدهد، چه فايده، كشاورزي هم كه بيش از حد سم و كود در مزرعه استفاده كند، مانند همان ميزباني است كه غذاي آلوده به ميهمان بدهد.

عالمي گفت: فرق كشاورزي با ميزبان ذكر شده اين است كه ميهمان كشاورز 6 ماه بعد از خوردن محصول آثار آن مشخص مي‌شود، ولي ميهمان ياد شده پس از خوردن غذاي مسموم يا مريض مي‌شود.

عالمي گفت: به هرحال به كشاورزي مي‌گوييم، دنبال معنويات و ارزش كرده كار و توليد كشاورزي باشد و براي رضاي خدا توليد كشاورزي با كيفيت انجام دهد.

 

*فرهنگ جهادي ريشه در دين اسلام

 

عالمي در مورد فرهنگ جهادي گفت: اين فرهنگ ريشه در اعتقاد ديني مسلمانان دارد و هركجا اين فرهنگ حاضر شود، تمام ظرفيت و اخلاص به كار گرفته مي‌شود ،تا يك كار به نحو احسن انجام شود.

عالمي خاطرنشان ساخت: فرد مسلمان چه در جبهه جنگ حق بر باطل باشد، چه سر مزرعه يا محيط كار باشد، بايد براساس فرهنگ جهادي از تمام ظرفيت‌ها استفاده كند.

وي گفت: در فرمايشات مقام معظم رهبري به مديريت جهادي اشاره زيادي مي‌شود كه منظور انجام كارها با ريسك و خطرپذيري باشد، كسي كه براي خدا كار كند، از انجام كارهاي بزرگ هراس به دل راه نمي‌دهد و آنقدر ادامه مي‌دهد ،تا موفق شود.


اداره كل روابط عمومي وزارت جهاد كشاورزي
pr@maj.ir
pr@agri-jahad.org
www.pr.maj.ir


تعداد مشاهده خبر25 بار
تصاویر مرتبط


مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
 
آدرس پست الکترونیکی شما
   
شماره تلفن
توضیحات
 
تغییر کد امنیتی
کد امنیت
 
کلیه حقوق این سایت متعلق به وزارت جهاد کشاورزی می باشد
Powered by DorsaPortal