مزارع الگوي ترويجي كشاورزي به 6 برابر افزايش مي يابد
1386/06/19

مزارع الگوي ترويجي كشاورزي در سال زراعي 87 - 86 به 6 هزار مزرعه افزايش مي يابد .

به گزارش روابط عمومي وزارت جهادكشاورزي ؛ پيمان فلسفي معاون ترويج و نظام بهره برداري با بيان اين مطلب افزود: بر اساس برنامه ريزي ها در سال زراعي كنوني در حوزه زراعت هزار و 800 سايت ، امور دام هزار و 260 سايت ، باغباني هزار و 80 سايت ، منابع طبيعي 900 سايت ، شيلات و آبزيان 600 سايت و صنايع تبديلي 360 سايت مزارع الگوي ترويجي خواهيم داشت .

وي با اشاره به اينكه محققان ، مروجان و كشاورزان در سال گذشته 90 دستورالعمل ملي و نزديك به 450 دستورالعمل منطقه اي و استاني را در هزار و 200 مزرعه الگويي ترويجي انجام داده اند ، گفت: اين دستورالعمل ها و توصيه هاي فني و علمي در زمينه هاي كاشت ، داشت ، برداشت ، بعد از برداشت، بازاريابي و بسته بندي محصولات بوده است .

فلسفي ادامه داد: روش ما براي اجراي دستورالعمل ها از طريق مدرسه در مزرعه با هدف كاهش استفاده از سموم و نهاده هاي شيميايي است.

وي درباره وضع نيروها براي اجراي الگوي ترويجي در مزارع كشور خاطر نشان ساخت در حال حاضر 6 هزار و 536 نيروي دولتي در مراكز ترويج و خدمات كشاورزي در سطح دهستان ها ، 3 هزار و 700 سرباز سازندگي ، 6 هزار و 53 مهندس ناظر براي محصولات مختلف و بيش از 29 هزار مددكار ترويجي داريم كه در مزارع الگويي ترويجي بكار گرفته مي شوند.

فلسفي استفاده از همه ظرفيت هاي موجود در بخش كشاورزي ، انتقال يافته هاي تحقيقاتي فني و توصيه هاي ترويجي در مزارع كشاورزان با مقياس وسيع و گسترده را از ويژگي هاي مزارع الگويي ترويجي معرفي كرد .

وي در همين حال افزايش كمي و كيفي محصولات، توليد پايدار، ارتقاي منابع توليد، حفظ و حفاظت از منابع طبيعي به منظور توليد محصولات سالم و پاك را از هدف هاي طرح تسريع انتقال يافته هاي تحقيقاتي به مزارع برشمرد و افزود: هر يك از مراحل اين طرح بايد براي رسيدن به اهداف ياد شده اجرا شود.

فلسفي برنامه هاي مربوط به مزارع الگويي ترويجي در سال گذشته را موفقيت آميز توصيف كرد و اظهار داشت: بر اساس بررسي ها ، در بعضي از مزارع الگويي ترويجي مانند مزارع ديم استان لرستان تا 80 درصد افزايش عملكرد محصول داشته ايم.

وي اضافه كرد: وسعت مزارع نمايشي پيش از ابلاغ طرح تسريع انتقال يافته هاي تحقيقاتي ، حداكثر يك هكتار بود درحاليكه وسعت برخي از مزارع الگويي ترويجي در سال گذشته بين 400 تا 600 هكتار بوده است.

وي مزارع الگويي ترويجي را يك الگوي كاملا ايراني ارزيابي كرد و گفت: در اين الگو دستورالعمل هاي تحقيقاتي و فني برخلاف روش هاي گذشته به طور عملي در مزارع كشاورزان آموزش داده مي شود.

اداره كل روابط عمومي وزارت جهاد كشاورزي
pr@maj.ir
pr@agri-jahad.org
www.pr.maj.ir

تعداد مشاهده خبر16 بار
تصاویر مرتبط

نوع فایل نام فایل توضیحات
گزارش عملکرد.pdf
1 

مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
 
آدرس پست الکترونیکی شما
   
شماره تلفن
توضیحات
 
تغییر کد امنیتی
کد امنیت
 
کلیه حقوق این سایت متعلق به وزارت جهاد کشاورزی می باشد
Powered by DorsaPortal