رسانه ها مي توانند كشاورزي را به موضوع اصلي جامعه تبديل كنند
1392/10/18

در نخستين نشست رئيس مركز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت جهادكشاورزي با خبرنگاران، مسايل اطلاع‌رساني در عرصه كشاورزي و همكاري‌هاي متقابل با رسانه‌هاي جمعي مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومي وزارت جهادكشاورزي در اين نشست ، مهندس شاهرخ رمضان نژاد رييس مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت جهاد كشاورزي طي سخناني بر تعامل نظام فني و اجرايي و نظام اطلاع رساني تاكيد كرد و گفت: تعامل نظام فني و اجرايي و نظام اطلاع رساني  مي توانند منجر به پيشبرد اهداف كشاورزي شود .

 وي افزود: وزارت جهاد كشاورزي در دولت تدبير و اميد مصمم است رويكرد تعامل و همگرايي با رسانه ها را دنبال كند.

رمضان نژاد، اطلاع رساني مؤثر و پايدار را از برنامه‌هاي مركز روابط عمومي وزارت جهاد كشاورزي عنوان كرد و اظهار داشت: ما به دنبال دانش بنيان كردن، افزايش بهره وري و مهندسي سازي كشاورزي هستيم، در اين راستا ، نظام اطلاع رساني مي تواند نقش اساسي ايفاء نمايد.

وي خطاب به خبرنگاران اعلام كرد: بايد به اين اجماع برسيم كه همه براي يك هدف واحد تلاش مي كنيم كه آن حفظ كشاورزي ،اصالت دادن به كشاورزي ، منزلت بخشي به كشاورز ، ارزش سازي كشاورزي است و بايد توجه داشته باشيم كه اينها خطوط اصلي و هدف ما براي كار مي باشد؛وقتي اين اهداف دنبال نشود در آن صورت نه خبرنگار كشاورزي ،نه مهندس كشاورزي و نه كشاورز از محيط كشاورزي رضايت نخواهد داشت.

رييس مركز روابط عمومي و اطلاع رساني با بيان اين كه كشاورزي هنوز موضوع اصلي كشور نيست، از رسانه هاي جمعي خواست به منظور موضوعيت بخش كشاورزي، تلاش كنند و تصوير درست و دقيقي از كشاورزي كشور به جامعه ارايه دهند تا رغبت براي كشاورزي و سرمايه گذاري در آن افزايش يابد.

وي ادامه داد: ما بايد بتوانيم از طريق اطلاع رساني، امنيت غذايي را به امنيت ملي گره بزنيم، زيرا در بخش كشاورزي كالاي امنيت ملي توليد مي‌شود.

رمضان نژاد همچنين راه اندازي نهضت توليد مطلب در سطح مديران و كارشناسان بخش كشاورزي را مهم ارزيابي كرد و گفت: ما به دنبال آن هستيم كه اطلاعات فني، اطلاعات اداري و اجرايي و تبليغاتي را همزمان در دستور كار نظام اطلاع رساني قرار دهيم.

رييس مركز روابط عمومي و اطلاع رساني افزود: در رويكرد جديد روابط عمومي، فرصت سازي و ارزش سازي جايگزين تدوين جوابيه خواهد شد.

وي درباره نقش رسانه‌هاي جمعي اذعان داشت: رسانه‌ها با انعكاس چالش‌ها ، مشكلات و فرصت‌ها و دستاورد ها مي‌توانند روابط عمومي را در راستاي تحول خواهي در حوزه كشاورزي كه مد نظر وزير جهاد كشاورزي است، ياري دهند.

در اين نشست دو ساعته كه در سالن جلسات ساختمان مركز روابط‌عمومي برگزار شد، پس از سخنان مدير مركز روابط عمومي و اطلاع رساني خبرنگاران بخش به ارايه طرح ها و نظرات خود پرداختند ،آنان ضمن گلايه از ضعف اطلاع‌رساني، عدم پاسخگويي مسوولان و وجود فضاي امنيتي در دولت پيشين در حوزه كشاورزاني، خواستار دسترسي آسان به اطلاعات و بهبود همكاري‌هاي متقابل با مسوولان و كارشناسان بخش كشاورزي شدند.

سهم بخش كشاورزي در رسانه ملي  ناچيز است

در اين نشست، آتوسا ظرافت خبرنگار واحد مركزي خبر با انتقاد از اين كه در رسانه‌هاي جمعي كشور بيشتر به مسايل سياسي در داخل و خارج از كشور توجه مي‌شود، گفت: در رسانه‌هاي ملي به موضوعات كشاورزي كمتر پرداخته مي‌شود ضمن آن كه وزارت جهادكشاورزي نيز به خصوص طي چهارسال گذشته براي موضوعيت بخش كشاورزي در رسانه‌هاي ملي تلاش نكرده است.

وي با بيان اين كه وزارت جهادكشاورزي مي‌تواند زمينه‌ساز موضوعات كشاورزي در رسانه ملي كشور باشد، اظهار داشت: اين در حالي است كه مسوولان و مديران وزارتخانه در دولت قبل درباره مسايل كشاورزي پاسخگو نبودند و در وزارتخانه به روي رسانه‌هاي جمعي بسته بود.

 اين خبرنگار افزود: به علت فعال نبودن حوزه كشاورزي، خبرنگاران با كم كاري مواجه شده‌اند.

وي ضمن انتقاد از تصويري كه از جامعه كشاورزي در صدا و سيما ارايه مي شود،خواستار ارايه برنامه ها و موضوعات ناظر بر ارايه كشاورزي علمي و اقتصادي از سوي وزارت جهاد كشاورزي براي پخش در سيما شد.

وي افزود: از زماني كه وزارت جهادكشاورزي، ارتباط خود را با رسانه‌ها كم كرده، به تدريج اهرم‌هاي قدرت را از دست داده است.

ظرافت در همين حال خواستار ارايه گزارش 100 روزه وزير جهادكشاورزي در رسانه ملي كشور شد و گفت: وزير و ساير مسوولان وزارت جهادكشاورزي بايد ذوق و شوق همكاري با رسانه‌ها را داشته باشند.

اطلاع‌رساني در دولت پيشين رها شده بود

 در ادامه اين نشست، روح‌ا.... رضايي خبرنگار خبرگزاري ايسنا نيز با اشاره به اين كه در دولت دهم ، خبررساني و اطلاع‌رساني از سوي وزارت جهادكشاورزي رها شده بود، اذعان داشت: طي مدت ياد شده در حوزه كشاورزي، فضاي امنيتي حاكم بود و براي گرفتن وقت مصاحبه از مديران بايد ماه‌ها منتظر مي‌شديم.

وي رعايت اخلاق و عدالت رسانه‌اي را از دغدغه‌هاي خبرنگاران بخش كشاورزي عنوان كرد و از وزارت جهادكشاورزي خواست، ارتباط خود را با رسانه‌هاي جمعي  بهبود بخشد.

رضايي همچنين اعتماد سازي بين رسانه ها و مديران جهاد كشاورزي را مهمترين انتظار رسانه ها از روابط عمومي برشمرد.

كاهش حجم مطالب كشاورزي در مطبوعات

حميد روستا مدير تحريريه روزنامه كسب و كار در اين نشست، ابتدا ابراز اميدواري كرد كه در دولت يازدهم، فصل جديدي براي فعاليت رسانه‌هاي جمعي در بخش كشاورزي گشوده شود.

وي به كاهش حجم مطالب كشاورزي در مطبوعات اشاره كرد و اظهار داشت: در حالي كه اغلب روزنامه‌ها، صفحات ويژه به اخبار صنعت و خودرو اختصاص داده‌اند، هر روز از حجم مطالب كشاورزي در اين رسانه‌ها كاسته مي‌شود.

روستا بر پويايي و نشاط در مجموعه روابط عمومي تاكيد كرد و گفت: رسانه‌ها آماده همكاري با وزارتخانه به منظور توسعه بخش كشاورزي هستند.

وي افزود: مركز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت جهادكشاورزي نيز بااطلاع‌رساني به موقع و ايجاد شرايط براي فعاليت خبرنگاران بايد تصويري كه جامعه از كشاورزان دارد اصلاح كند و از ابزارهاي جديد رسانه‌اي در اين راستا استفاده كند.

مدير تحريريه روزنامه كسب و كار در ادامه سخنان خود، پيشنهاد كرد كار گروهي براي دريافت نظرات و سوژه‌يابي و همكاري‌هاي متقابل رسانه‌اي جمعي با وزارتخانه در مركز روابط عمومي و اطلاع‌رساني تشكيل شود.

وي همچنين از وزارت جهادكشاورزي خواست به بخش خصوصي و تفكرات آنان توجه بيشتري نشان دهند.

رسانه محوري جايگزين رسانه گريزي شود

محمد جعفري آبادي خبرنگار راديو بر رسانه‌ محوري به جاي رسانه گريزي در حوزه كشاورزي تاكيد كرد و گفت: در چندماه اول آغاز به كار مديريت جديد وزارت جهادكشاورزي، روند گذشته در زمينه اطلاع‌رساني ادامه داشته است در صورتي كه ارزش سازي و موضوع سازي كشاورزي در رسانه‌ها به همكاري مسوولان اين بخش بستگي دارد.

وي در عين حال پيشنهاد داد كه بازديد خبرنگاران از طرح‌ها و پروژه‌هاي كشاورزي مانند آبخوان داري، آبخيزداري و يا سيستم‌هاي نوين آبياري در برنامه كاري مركز روابط عمومي قرار گيرد.

رسانه‌ها آماده همكاري با بخش كشاورزي هستند

در اين نشست ماني جمشيدي خبرنگار اقتصاد پويا با انتقاد از مديريت سابق مركز روابط عمومي وزارت جهادكشاورزي اذعان داشت: سكان روابط عمومي در چند سال اخير در دست كساني قرار گرفته بود كه از جنس روابط عمومي نبودند و از اين رو، اتخاذ سياست‌هاي غلط روابط عمومي موجب شد حتي اشتياق مهندس اسكندري وزير سابق جهادكشاورزي به رسانه‌ها به تنفر تبديل شود.

وي با گلايه‌مندي از اين كه با گذشت چندماه از فعاليت دولت يازدهم، سكوت خبري و روند اطلاع‌رساني گذشته همچنان ادامه يافته است، خواستار تغيير وضع موجود شد.

جمشيدي افزود: هنوز اطلاع‌رساني در مورد موضوع طرح انتزاع از سوي وزارت جهادكشاورزي صورت نگرفته است و معلوم نيست چه كسي مسوول اجرا ي اين طرح در وزارتخانه است.

وي ارتباط با رسانه‌ها و آماده كردن بستر براي پاسخگويي مديران را از وظايف مركز روابط عمومي وزارت جهادكشاورزي عنوان كرد.

 مسوولان پاسخگو نيستند

ليلا مرگن خبرنگار همشهري اقتصادي نيز در اين نشست، عملكرد مركز روابط عمومي وزارتخانه را طي چهارسال اخير، ضعيف ارزيابي كرد و گفت: در اين مدت، مسوولان با رسانه‌هاي جمعي مصاحبه نمي‌كردند و در عوض مركز روابط عمومي براي گزارش‌هاي خبرنگاران جوابيه ارسال مي‌كرد.

وي يكي از دلايل كم توجهي به بخش كشاورزي را ناشي از عملكرد روابط عمومي دانست و ابراز داشت: روابط عمومي تاكنون برنامه‌اي براي اطلاع‌رساني به موقع نداشته است.

مسوولان درباره عملكرد 100 روزه گزارش دهند

رفيعي خبرنگار خبرگزاري موج نيز تغيير رويكرد وزارتخانه با رسانه‌ها را ضروري خواند و گفت: در وزارت جهادكشاورزي مسوولان پاسخگوي پرسش‌هاي خبرنگاران نيستند و در جوابيه‌هاي اين وزارتخانه، خبرنگاران متهم مي‌شوند.

وي اضافه كرد: به علت كمبود اطلاعات و پاسخگويي مسوولان، موضوعات و مسايل كشاورزي در اولويت آخر رسانه‌هاي جمعي كشور قرار گرفته است.

وي از مديران بخش كشاورزي خواست درباره عملكرد 100 روزه خود گزارش دهند و خبرنگاران را به سايت‌هاي خود عودت ندهند.

ضرورت تغيير تفكر حاكم در روابط عمومي

كامران ملك‌پور سردبير نشريه دنياي سبز در اين نشست، ايجاد هر تحولي را منوط به تغيير در طرز تفكر كارشناسان روابط عمومي دانست و اظهار داشت: گاهي كارشناسان روابط عمومي براساس سياست‌هاي شخصي با رسانه‌ها عمل مي‌كنند.

وي عدم شجاعت برخي مديران بخش كشاورزي، ارايه آمارهاي نادرست در زمينه توليد محصولات كشاورزي و تبعيض در انتخاب رسانه ها براي شركت در نشست‌هاي مطبوعاتي را از دغدغه‌هاي موجود رسانه‌هاي جمعي نام برد.

ملك پور ادامه داد: مديران وزارت جهاد كشاورزي پتانسيل عرضه اطلاعات به روابط عمومي را ندارند و روابط عمومي نيز با عملكرد خود اين روند را تشديد كرده است.

وي با بيان اين كه ميزان گزارش ها و خبرهاي توليدي بخش كشاورزي در رسانه‌ها كاهش يافته است خواستار تغيير روند فعلي در حوزه اطلاع‌رساني بخش كشاورزي شد.

رسانه ها هم بايد خود را نقد كنند

عليرضا صفاخو سردبير خبرگزاري ايانا با اذعان به اين كه رسانه‌ها نيز بايد خود را نقد كنند، گفت: رسانه‌هاي جمعي طي سال‌هاي اخير كمتر تشكل‌هاي بخش كشاورزي را مورد نقد و بررسي قرار داده‌اند ضمن آن‌كه عملكرد برخي خبرنگاران هم موجب بي اعتمادي مسؤولان شده است.

وي افزود: ابتدا بايد راهكارها براي بهبود اطلاع رساني در حوزه كشاورزي از سوي رسانه ها ارايه و در صورت عدم اجراي آن، نقدها آغاز شود.

صفاخو درباره ارايه آمار غلط در بخش كشاورزي اظهار داشت: در كشوري كه طي 8 سال رييس جمهور آن آمار غلط به مردم مي‌داد، برخي مديران هم در بيان آمارها تحت فشار بودند.

وي در همين حال قهر بعضي خبرنگاران از حوزه كشاورزي را نتيجه عملكرد وزارت جهاد كشاورزي در دولت قبل دانست و گفت: لازم است جلسات همفكري و توجيهي ميان مركز روابط عمومي و خبرنگاران برگزار شود.

روابط عمومي مديران را براي مصاحبه اقناع كند

بهروز نوري خبرنگار خبرگزاري فارس به لزوم تقويت اقناع و ترغيب وزير و ساير مديران بخش كشاورزي براي انجام مصاحبه با رسانه هاي جمعي توسط مركز روابط عمومي اشاره كرد و ابراز داشت: ما تاكنون نگرش درستي از وزير و مديران بخش كشاورزي در مورد رسانه ها نديده‌ايم.

وي افزود: مديران بخش كشاورزي هنوز رسانه‌ها را نشناخته‌اند و متوجه نشده‌اند كدام رسانه‌ها موثرترند و مي‌توانند موضوعات كشاورزي را شكل دهند.


تعداد مشاهده خبر6 بار
تصاویر مرتبط


مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
 
آدرس پست الکترونیکی شما
   
شماره تلفن
توضیحات
 
تغییر کد امنیتی
کد امنیت
 
کلیه حقوق این سایت متعلق به وزارت جهاد کشاورزی می باشد
Powered by DorsaPortal