برنامه ريزي و اطلاع رساني براي كاهش مصرف سموم و كودهاي شيميايي

بازگشت به مطلب مندرج در خبرگزاري پانا به تاريخ 29/2/92 تحت عنوان : «كارشكني مديران مياني وزارت جهاد كشاورزي در مصرف كودهاي آلي و زيستي» روابط عمومي وزارت جهاد كشاورزي توضيحاتي منتشر كرد.متن اين جوابيه به اين شرح است:

 براساس گزارش سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي، بخش ترويج وزارتخانه  سالهاست درخصوص كاهش مصرف سموم و كودهاي شيميايي و استفاده از مواد بيولوژيك و آلي برنامه ريزي، اطلاع رساني و توانمندسازي بهره برداران را در دستور كاري خود قرار داده است و همكاران ترويجي استان تا سطح مركز خدمات، آموزشهاي مفيد و موثري را با هماهنگي بخش هاي تحقيقاتي و اجرايي براي بهره برداران داشته اند كه آشنايي بخش زيادي از بهره برداران با فرآورده هاي ياد شده خود مويد تلاش همكاران ترويج در سطوح مختلف ستادي و اجرايي مي باشد.

در ادامه اين جوابيه آمده است : اين فعاليت ها طي ساليان گذشته و با تقويت رويكرد محصول سالم شتاب بيشتري گرفته و برنامه هاي ترويج محصولات زيستي و آلي به صورتي جدي تر در دستور كار ترويج قرار گرفته است كه در اين راستا جلسات متعددي نيز با شركت هاي ذيربط برگزار شده و در استان ها امكان برگزاري كارگاه ها و كلاس هاي آموزشي به صورت مشاركتي براي توليد كنندگان فراورده هاي زيستي و آلي – علاوه بر آموزش هايي كه ترويج استانها در اين زمينه مي دهند – نيز فراهم گرديده است. در عين حال نهاد ترويج توانمندسازي بهره برداران براي استفاده صحيح از نهاده ها از جمله كودهاي زيستي و آلي را در برنامه خود قرار داده است و علاوه بر آشنا نمودن بهره برداران با اين مواد چگونگي استفاده صحيح و مزاياي اين محصولات را نيز به آنها به صورت عملي در مزارع و باغات آموزش مي دهد.

لازم به توضيح است در اين آموزش ها برند و مارك خاصي مد نظر همكاران ترويج نبوده و همينطور جنبه هاي تبليغي محصولات نيز به هيچ عنوان در دستور كار برنامه هاي ترويجي قرار ندارد. بنابراين وظيفه همكاران ترويجي و نيز اجرايي تا سطوح مراكز جهاد كشاورزي از نوع حاكميتي و تولي گري بوده و انتظار شركت ها و يا اتحاديه ها براي توزيع نهاده ها توسط همكاران ترويجي و يا اجرايي به نظر معقول نبوده و در اين زمينه توليدكنندگان كودهاي زيستي و آلي مي بايست فرايند توزيع و پخش كالاهايشان را خود تدوين و اجرا نمايند، كما اينكه برخي از توليدكنندگان كودهاي زيستي و آلي كه در جلسات شركت كرده اند در اين خصوص برنامه ريزي هاي خوبي داشته و خود در سطوح استاني از ظرفيت هاي نمايندگي ها استفاده كرده اند .همچنين در رابطه با شركت هاي خدمات مشاوره فني نيز مي توانند به عنوان همكار توليدكنندگان كودهاي زيستي و آلي همكاري نمايند.در ادامه اين جوابيه آمده است : بخشي از فعاليت هاي ترويج كشاورزي كشور در سال 90-91 در زمينه مديريت تلفيقي تغذيه گياه و توانمندسازي بهره برداران در به كارگيري مواد زيستي و آلي به شرح زير قابل ذكر است:برگزاري كلاس ها و جلسات گروهي به تعداد 7696 نفر، برگزاري كارگاه هاي آموزشي 8032 نفر روز، آموزشهاي انفرادي به تعداد 6014 نفر، بازديدهاي ترويجي به تعداد 660 نفر، ايجاد سايت هاي محصول سالم در سطح بيش از 379 هزار هكتار و با بيش از 14 هزار نفر بهره بردار، تهيه و پخش 300 دقيقه برنامه هاي راديويي و 101 دقيقه تلويزيوني و تهيه و توزيع 16 هزار جلد برگ نشريات و بروشور و رسانه مكتوب از جمله اقدام هاي بخش هاي ترويج كشاورزي بوده است.

1392/03/25
فایل ها :
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
 
آدرس پست الکترونیکی شما
   
شماره تلفن
توضیحات
 
تغییر کد امنیتی
کد امنیت
 
کلیه حقوق این سایت متعلق به وزارت جهاد کشاورزی می باشد
Powered by DorsaPortal