به بهانه 3 خرداد سالروز حماسه فتح خرمشهر ؛ يادي از سنگرسازان بي سنگر دوران دفاع مقدس

امروز اگر ايران در بخشهاي مختلف صنعت دفاعي، مخابراتي، پزشكي، راهسازي و... به خودكفايي رسيده و مجهز به آخرين تكنولوژيهاي روز شده است مرهون مجاهدت جهادگران گمنامي است كه در دوران دفاع مقدس هدفي جز پاسداري از اسلام و ايران در سر نمي پروراندند.به گزارش خبرگزاري مهر، بچه هاي جهاد از همان اول تا كنون به بي سرو صدايي مشهورند. فعاليتهاي آنها اگر با اهميت تر از رزمندگان نباشد كم اهميت تر نيست اما بي ريايي آنها باعث شده فضاي عمومي و حتي خصوصي كشور از فعاليتهاي شان خبر چنداني نداشته باشند تا آنجا كه امام راحل را هم وادار به واكنش كرد كه بگويند:" شما هم كارهايتان را براي مردم بگوييد".اين گزارش نقبي است به دنياي با صفا، پرتلاش و البته پر از خلاقيت و تخصص نيروهاي جهاد تا يادي باشد از آنها كه بيش از هر چيز بي نام و نشان بودند، جهادگراني چون شهيد مهندس محمد طرحچي اولين فرمانده كل مهندسي جنگ جهاد كه شكست حصر آبادان در عمليات ثامن الائمه(ع) بيش از هر چيز مديون نبوغ مهندسي وي در طراحي نقشه جاده سري ماهشهر-آبادان و پل رودخانه بهمنشير است كه در 11 شهريور 60 در هنگامه نماز مغرب با گلوله مستقيم تانك دشمن به شهادت رسيد. در اين گزارش ياد شهيد مهندس سيد محمدتقي رضوي مبارز اعدامي دوران رژيم پهلوي را گرامي مي داريم كه با پيروزي انقلاب به جهاد سازندگي و پس از آن با آغاز تهاجم صدام به ايران وارد جبهه ها شد. شهيد رضوي را مي توان طراح عمليات خاكي خواند چرا كه او معتقد بود با هر قطره عرق در مهندسي رزمي يك قطره خون كمتر در ميدان جنگ ريخته مي شود و با همين ديدگاه تا زمان شهادتش منشاء تحولات بزرگي در مهندسي جنگ شد و سرانجام در سال 66 در كوههاي غرب كشور به شهادت رسيد.در سالروز آزاد سازي خرمشهر ياد شهيد مهندس حسين ناجيان، مسئول ستاد پشتيباني و مهندسي مناطق جنگي جنوب را و ياد بيش از سه هزار شهيد جهادگر دوران دفاع مقدس را گرامي مي داريم كه امام خميني(ره) در تجليل از مقام آنان فرمود:"اگر نبود خدمات جهاد سازندگي، پيروزي با اين سرعت بدست نمي آمد."در طول دفاع مقدس، جنگ خاكريزها يكي از مهمترين مؤلفه هاي پيروزي در عملياتها بود به گونه اي كه جهاد با خاكريز سازيهاي پياپي و بي وقفه خود توانست جلوي پيشروي ستونهاي زرهي عراق را به شهرهاي خوزستان بگيرد. در شكست حصر آبادان اين جهاد بود كه با خاكريزسازي هاي شبانه خطوط درگيري را به سمت عراق گسترش داد و به دشمن نزديك كرد.  شايد بتوان منشاء پيشرفت ايران در سدسازي و پل سازي را در تلاش جهادگران در جبهه هاي غرب و جنوب جست كه نمونه آن طرح پل بشكه اي در عمليات ثامن الائمه (ع) است كه براي ساخت آن بشكه هاي 220 ليتري خالي را جمع آوري كرده و با متصل كردن آنها به يكديگر كار جابه جايي نيروها و امكانات در عمليات شكست حصر آبادان انجام شد.رودخانه هاي غرب كشور بر عكس رودخانه هاي جنوب به دليل دره هاي شيب دار و عميق، خروشان و نا آرام هستند كه روش ساخت پل ضربتي در عمليات در اين دو منطقه متفاوت است. در اين رودخانه ها با لوله هاي بسيار بزرگ بسترسازي و بعد روسازي مي شد تا در برابر سيلابهاي خروشان مقاوم باشند.شهيد هزاردستان كه طراح بسياري از پلها و سازه هاي جهاد در جنگ تحميلي محسوب مي شود توانست با طراحي پلهاي دوبه اي (قطعات فلزي شناوري كه در بنادر جنوب براي تخليه و باركشي استفاده مي شود) نام خود را به عنوان يكي از جهادگران دفاع مقدس ثبت كند و در طول سه سال حضور در جبهه ها تا زمان شهادتش 12 پل روي كارون و بهمنشير ساخت.پل خيبر، پل بعثت، پلهاي متحرك و معلق در جنوب و غرب كشور ازجمله  شاخص ترين پلهاي ساخته شده در دوران دفاع مقدس است. پلهاي معلق در كوهستانهاي صعب العبور مناطق غرب كشور از ويژگيهاي منحصر به فردي برخوردار بود به گونه اي كه همچنان پس از گذشت سالها از پايان جنگ اين سازه ها كاربري دارد.پل خيبر كه از آن به عنوان يكي از شاهكارهاي مهندسي جنگ نام برده مي شود، بزرگترين پل شناور دنيا به طول 14 كيلومتر است كه بر روي هور زده شد. براي شناورسازي آن از مواد پليمري استفاده شد تا در صورت حمله هوايي دشمن به سرعت قابل تعمير و تعويض باشد و در فواصل معيني از طول پل پاركينگ و محل توپ ضد هوايي تعبيه شد و قطعات يدكي نيز در طول مسير به پل اصلي متصل شد تا در صورت نياز به سرعت عوض شود. ساخت پل بعثت در عمليات والفجر8(فتح فاو) براي در امان ماندن از آتش شديد دشمن و اتصال ايران به فاو بر روي اروند خروشان در حالي كليد خورد كه اكثر نظاميان با آن مخالف بودند اما جهادگران با محاسبات دقيق و شبانه روزي خود بر روي اروند اين پل را در ماه رمضان و در گرماي طاقت فرساي جنوب ساختند و با لوله هايي با قطر 156 اينچ دو ساحل اروند را يه يكديگر متصل كردند.جاده سيد الشهدا از ديگر ابتكارات جهادگران در طول دفاع مقدس است. براي حفظ جزاير مجنون تنها يك راه وجود داشت و آن ايجاد جاده تداركاتي بود كه جهادگران اين جاده را به طول 14 كيلومتر در هور با عمق 2 تا 3 متر اجرا كردند و نام آن را به عشق زيارت اباعبدالله الحسين، بزرگراه سيد الشهدا(ع) گذاشتند.در دوران جنگ عبور دادن تعداد زيادي از نيروها از باتلاقها و نهرها و رودخانه هاي كوچك و بزرگ هر كدام تكنيكي خاص مي طلبيد كه تلاش جهادگران در ساخت پلهاي فايبرگلاس، پلهاي شناور، پليكا، فرشهاي باتلاقي، سرعت عبور نيروها را در شبهاي عمليات با كمترين تلقات بالا مي برد. جهادگران علاوه بر ساخت "فرش باتلاقي" كه يك سازه مهندسيي و ساخته شده از پروفيل هاي محاسبه شده آلومينيوم است،"باتلاقروي جبل" را براي عبور از باتلاق و نيزارها ساختند؛ اين دستگاه بزرگ با چرخهايي با قطر بيش از 4 متر براي يدك كشي، بازكردن راه و موانع در باتلاقها و نيزارهاي جنوب ساخته شد.مهندسان براي رفع مشكل پروانه موتور قايقهايي كه در مرداب به دليل حجم زياد ني و گياهان مردابي از كار مي افتاد دست به ابتكاري نو زدند و قايقهايي را طراحي كردند كه با ملخ چوبي و از طريق جابجاي هوا هم روي ني و هم روي آب با سرعت پيش مي رفتند جالب اينجاست كه موتور متحرك اين قايقها موتور فولكس بود كه براي خنك شدن احتياج به آب نداشت و با هوا خنك مي شد و بعدها نمونه بزرگتر اين نوع قايقها با نصب موتور هواپيما ساخته شد.بعد از فتح فاو عراق بارها سعي كرد راههاي پشتيابني رزمندگان را ببندد به همين دليل تمام پلهاي بهمنشير كه راههاي ورود به جزيره آبادان و از آنجا به فاو بود را از بين برد و هر تلاشي از سوي ايران را با حملات شديد دشمن از بين مي برد. جهادگران براي حل اين مسئله دست به ابتكار عجيبي زدند و آن هم ساخت سد بر روي بهمنشير بود. برخي كه فكر مي كردند با ساخت اين سد خاكي آبادان غرق مي شود با آن مخالفت كردند اما جهادگران با محاسبات دقيق، محلي را انتخاب كردند كه با احداث سد، آب تا حدي در آنجا بالا مي آمد و دوباره به كارون بر مي گشت و از طريق كارون به اروند مي ريخت. سد بهمنشير ساخته شد و هواپيماهاي دشمن هم در از بين بردن آن عاجز شدند.عمليات آبي از جمله روشهاي نظامي بود كه رزمندگان ايراني به كمك طراحي دقيق مهندسان جهاد آن را اجرايي كردند. براي اينكه عمليات آبي در جبهه هاي جنوب اجرا شود بايد ميليونها متر مكعب آب به خطوط مقدم منتقل مي شد كه با ساخت كانال، آب رودخانه هاي بزرگ يا دريا را در چند مرحله پمپاژ به خاكريز محل درگيري مي رساند و ايستگاه پمپاژ نهايي، آن را به سمت ديگر خاكريز پمپ مي كرد. كندن كانالهايي كه عمود بر خطوط درگيري بود با مخاطرات زيادي همراه بود كه كانال امالقصر و كانال شهيد پوست فروش در فاو از جمله اين كانالهاست."بالن ابابيل" را مي توان يكي از ابتكارات صنايع هوايي در حوزه دفاع دانست كه مهندسان جهاد براي فريب هواپيماهاي دشمن دست به ابتكاري جالب زدند. طرح بالن ابابيل در واقع هم فريب و هم سفير مرگ هواپيماهاي دشمن بود كه مي خواستند از گذرگاههاي تنگ بين كوهها و دور از چشم رادارها به پالايشگاه اصفهان نزديك شوند. اين بالن بزرگ با دنباله هاي فلزي و مواد خاصي كه در آن به كار رفته بود اين امكان را مي داد كه در رادار هواپيماهاي دشمن ديده شده و راه عبور آن را ببندد و از حمله صرف نظر كند ضمن اينكه در در هنگام حمله هوايي خلبان دشمن ناگهان با موجودي عجيب مواجه مي شد كه در آسمان ثابت ايستاده است كه بايد تأكيد كرد، انتخاب جنس بالن، نحوه دوخت، عايق بندي، اتصال فلز به پلاستيك و ... از نكات پيچيده مهندسي در آن زمان بود.يكي ديگر از ابتكارات ويژه جهاد در دوران جنگ تحميلي "سازه منحرف كننده موشك" نام دارد؛ در اواخر جنگ فرانسه موشكهاي اگزوسه رادار گريز را به رژيم بعثي عراق داد. اين موشكها قادر بود در ارتفاع 4 متري سطح آب پرواز كرده و كشتي ها را هدف قرار دهد. مهندسان جهاد جنگ براي منحرف كردن رادار اين موشكها صفحه هاي عمود بر هم فلزي طراحي كردند كه امواج فرستاده شده از طرف موشك را به سمت خود موشك بازتاب مي داد و موشك در انتخاب هدف به اشتباه مي افتاد و به جاي كشتي ها به اين صفحات اصابت مي كرد. با اين طرح، صنايع نظامي فرانسه دچار مشكل شد چراكه ديگر هيچ كشوري حاضر به خريدن اين موشكها نبود.بعضي از مناطق جنگي، جغرافياي رملي و ناصاف داشتند، عبور در اين منطقه بسيار سخت بود و عراق از اين مزيت استفاده مي كرد. مهندسان جهاد با طراحي و ساخت شني هايي كه به وانت لندكروز متصل مي شد عبور در اين مناطق را ميسر كردند و نام آن را" لندكروز شني دار" گذاشتند و تا پايان جنگ تكنولوژي آنها را ارتقا دادند. بعد از ساخت لندكروز شني دار كه قدرت و قابليت حركت در رمل و پستي و بلندي را داشت،مهندسان جهاد نفربر دوزيست را نيز طراحي كردند.امروز اگر ايران در بخشهاي مختلف صنعت دفاعي، مخابراتي، پزشكي، راه سازي و... به خودكفايي رسيده و مجهز به آخرين تكنولوژي هاي روز شده است مرهون مجاهدت جهادگران گمنامي است كه در دوران دفاع مقدس هدفي جز پاسداري از اسلام و ايران در سر نمي پروراندند و جا دارد با يادآوري تاريخ و وقايعي كه بر ملت ايران در حوزه هاي مختلف در طول 8 سال جنگ تحميلي گذشت؛ خاطره وحدت، همدلي، فداكاري و... كه در آن دوران بين مردم ميهنمان موج مي زد را هر زمان زنده كنيم.

1389/03/02
فایل ها :
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
 
آدرس پست الکترونیکی شما
   
شماره تلفن
توضیحات
 
تغییر کد امنیتی
کد امنیت
 
کلیه حقوق این سایت متعلق به وزارت جهاد کشاورزی می باشد
Powered by DorsaPortal