ميوه ها ، سبزي ها و غذاهاي چربي سوز!

 

بعضي از ميوه ها قند دارند و باعث چاقي مي شوند،بعضي ديگر بر عكس لاغر مي كنند اما تا كنون درباره ميوه هايي كه چربي را بسوزانند شنيده بوديد؟آيا اين ميوه ها را مي شناسيد؟

  يك سري مواد غذايي وجود دارد كه به نام " غذاهايي با كالري منفي " (NEGATIVE CALORIE FOODS) معروف هستند.اين مواد غذايي نسبت به ساير مواد،انرژي بيشتري براي هضم خود نياز دارند، يعني بدن انرژي بيشتري براي هضم آنها مي سوزاند و در عين حال بدن نمي تواند كالري زيادي از آنها براي خود ذخيره كند.پس علاوه بر اينكه باعث سوخت چربي ها مي شوند، كمتر به چربي تبديل شده و ذخيره مي شوند.مواد غذايي داراي چربي،پروتئين،كربوهيدرات،كالري،ويتامين و املاح هستند.ويتامين ها،بافت هاي بدن را تحريك مي كنند تا آنزيم توليد كنند كه اين آنزيم ها باعث تجزيه و مصرف انرژي موجود در غذاها مي شوند.بنابراين غذاهايي با كالري منفي، غذاهاي غني از ويتامين و املاح هستند كه نه تنها باعث مصرف انرژي حاصل از خود مي شوند،بلكه انرژي اضافي موجود در طي عمل هضم را مصرف مي كنند.البته مصرف اينگونه مواد غذايي زماني در كاهش وزن مؤثر است كه غذاهاي پُركالري و فاقد مواد مغذي مثل انواع تنقلات، چيپس و ... را مصرف نكنيد.
مواد غذايي با كالري منفي (
NEGATIVE CALORIE FOODS) ياچربي سوز شامل انواع مختلفي از ميوه ها و سبزي ها است كه شامل مواد غذايي زير مي باشد:

از سبزي ها:

مارچوبه – چغندر – كلم – كلم بروكلي – هويج - گل كلم – كرفس – كاسني – فلفل قرمز – خيار – شاهي – سير – لوبيا سبز – كاهو – پياز – تربچه – اسفناج – شلغم و كدو سبز است.

 از ميوه ها:

سيب – زغال اخته – طالبي و گرمك – گريپ فوروت – ليمو ترش – انبه – پرتقال – هلو – آناناس – تمشك – توت فرنگي – گوجه فرنگي – نارنگي و هندوانه است.

از غذاها:

سيب – زغال اخته – طالبي و گرمك – گريپ فوروت – ليمو ترش – انبه – پرتقال – هلو – آناناس – تمشك – توت فرنگي – گوجه

 

برخي غذاها وجود دارند كه مي‌توانند متابوليسم بدن را تسريع كرده و در برنامه كنترل و كاهش وزن كمك‌كننده باشند.اما چه غذاهايي ؟

  مصرف اين‌گونه غذاها به خصوص اگر همراه با يك برنامه كنترل وزن و تعديل برنامه غذايي و صد البته به همراه برنامه ورزشي مناسب باشد،بسيار كمك‌ كننده است.شايد بتوان از اين منظر كه اين غذاها حس سيري بيشتر و سريع‌تري داشته و كالري كمتري دارند و به كمتر جذب شدن و يا دفع چربي‌ها كمك مي‌كنند،در اصطلاح عاميانه آنها را چربي‌سوز ناميد...

اما اگر تصور شما بر اين است كه با خوردن بعضي غذاها،چربي‌هاي بدن بلافاصله دفع شده يا مي‌سوزند،بايد آن را اصلاح كنيد.اين غذاها كه بيشتر از گروه ميوه،سبزيجات تازه و غلات سبوس‌دار هستند،به خاطر داشتن فيبرهاي محلول در آب يا غيرمحلول در آب (مانند سيب، هويج، پرتقال) و يا به خاطر وجود يك‌سري مواد ديگر (مانند ويتامين C در پرتقال) و همچنين به دليل كالري كمتر و ايجاد حس سيري زودتر،به اين نام شهره شده‌اند.

اين غذاها به دليل داشتن فيبر و الياف گياهي حس سيري زودتري به شما مي‌دهند و از سوي ديگر باعث مي‌شوند جذب قند از موادغذايي كندتر صورت بگيرد و به دنبال اين،دفع چربي را تسريع مي‌كنند.بنابراين چون مقداري از غذاي مصرفي و از جمله چربي همراه با آن دفع مي‌شود و ضمنا كالري كمي هم از مصرف آنها عايدتان شده،بدن چربي‌هاي اضافي خود را مي‌سوزاند تا از كالري توليد شده آنها براي امور روزانه خود استفاده كند.

دقيقا به خاطر همين خاصيت است كه در رژيم غذايي كه براي افراد چاق و داراي چربي خون در نظر مي‌گيرند،توصيه مي‌شود غذاهاي ياد شده مثل نان سبوس‌دار و ميوه و سبزيجات تازه از جمله سيب را حتما استفاده كنند تا روند جذب غذاي‌شان كندتر شود و بدن براي جبران كالري مورد نياز خود از ذخاير چربي استفاده كرده و آن اتفاق خوب،يعني كاهش وزن به مرور زمان رخ دهد.

بعضي از افراد از آب‌غوره يا سركه سيب و يا موارد مشابه به صورت ناشتا و يا در انتهاي شب به اين منظور استفاده مي‌كنند و انتظار دارند بدون اصلاح رژيم غذايي يا فعاليت متناسب،تنها با اين كار لاغر شوند. اين مواد حالت اسيدي دارند و مصرف‌شان براي آنهايي كه تاخير هضم غذا دارند توصيه مي‌شود و در طب سنتي‌ ما خواصي برايشان ذكر شده است اما تصور اينكه اين مواد چربي‌ها را مي‌سوزاند،اشتباه است و هيچ منبع كافي علمي براي دفاع از اين خاصيت ذكر شده نداريم.پس به اين بهانه كه با خوردن چند غذا مي‌توان لاغر شد،نمي‌شود ار رژيم گرفتن و ورزش كردن شانه خالي كرد.

 

1388/10/19
فایل ها :
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
 
آدرس پست الکترونیکی شما
   
شماره تلفن
توضیحات
 
تغییر کد امنیتی
کد امنیت
 
کلیه حقوق این سایت متعلق به وزارت جهاد کشاورزی می باشد
Powered by DorsaPortal