تکمیل زنجیره های تولید تا مصرف عسل از برنامه ها وزارت جهاد کشاورزی در پساتحریم
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی گفت: درحال حاضر تعیین نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی در کمیسیون های مربوطه در دست بررسی است و به محض مشخص شدن این نرخ ها از سوی دولت اعلام خواهد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهادکشاورزی به نقل از ایرنا، علی اکبر مهرفرد در حاشیه مراسم رونمایی نشان تجاری کیفیت محصولات و فرآورده های صنعت زنبورداری درباره دلایل تعویق در اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی، افزود: اختلافاتی بین مجموعه کمیسیون های دولت بر سر تعیین نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی وجود دارد که همین امر منجر به دیر اعلام شدن نرخ ها شده است.
وی با بیان آنکه تعیین نرخ خرید تضمینی محصولات کار ساده ای نیست، اظهار داشت: به هر حال باید برای تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات بار مالی، تبعات و ضرر و زیان ها محاسبه و پیش بینی شود و این کار ساده ای نیست، ضمن آنکه زمانبر است.
وی تصریح کرد: درست است که باید تاکنون نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی توسط دولت اعلام می شد، اما از آنجا که روند بررسی در کمیسیون های مربوطه به طول انجامیده، تاکنون موفق به تعیین نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی برای سال زراعی95 - 94 نشده ایم.
وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی قیمت پیشنهادی را به دولت ارایه داده و هم اکنون نیز اعلام به موقع آن از سوی دولت را در دست پیگیری دارد.
تنظیم بازار روغن نباتی برعهده وزارت جهاد کشاورزی است
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی درباره تنظیم بازار روغن نباتی گفت: متاسفانه انجمن صنفی صنایع روغن نباتی به تعهدات خود برای تنظیم بازار عمل نکردند در همین راستا تنظیم بازار روغن نباتی دراختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.
وی اظهارداشت: طبق توافقی بین وزارت جهاد کشاورزی با انجمن صنفی صنایع روغن کشی قرار بود، کارخانجات روغن نباتی و روغن کشی به ازای خرید دانه های روغنی از کشاورزان امکان واردات روغن خام را داشته باشند اما صنایع روغن نباتی فقط توانست طی شش ماه اول به تعهدات خود عمل کند.
وی ادامه داد: متاسفانه پول کشاورزان درازای خرید دانه های روغنی با تاخیر پرداخت شد و در شش ماه دوم نیز نتوانستند به قرارداد عمل کنند.
مهرفرد گفت: بنابراین وزارت جهاد کشاورزی روند دیگری را برای خرید دانه های روغنی تعیین و اجرایی کرد به طوری که شرکت بازرگانی دولتی ایران به عنوان کمک وارد عمل شود.
وی تصریح کرد: از آنجایی که دانه روغنی دارای ماندگاری طولانی نیست بنابراین باید محصول به سرعت خریداری شود.
به گفته وی، در این اقدام جدید وزارت جهاد کشاورزی در صورتی که محصول توسط کارخانجات صنایع روغن کشی خریداری نشود، دولت وارد عمل شده و محصول تولید داخل توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران خریداری خواهد شد بنابراین جای نگرانی برای تولید کنندگان دانه های روغنی وجود ندارد.
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی درباره بازاررسانی محصول عسل نیز گفت: برنامه این وزارتخانه در پساتحریم تکمیل زنجیره های عرضه از ابتدای تولید تا مصرف است.
مهرفرد، ایجاد خوشه های صادراتی و فروشگاه های زنجیره ای، کمک به تشکل ها برای بازارسازی، افزایش سهم تولیدکنندگان عسل در بازار و مناسب سازی قیمت ها را از اهم برنامه های وزارت جهادکشاورزی برای بهبود شرایط لازم جهت افزایش تولید و عرضه محصول عسل ذکر و تصریح کرد: به طور حتم چنین برنامه ریزی به نفع تولیدکنندگان عسل است.
وی افزود: چون ما درحال تدوین برنامه ششم توسعه هستیم در این مقطع زمانی چالش های صنعت را بررسی می کنیم و براساس چالش ها و دورنمای آینده برنامه راهبردی تهیه خواهد شد.وی اضافه کرد: هم اکنون در آستانه تدوین برنامه راهبردی هستیم.
بهبود تراز بخش کشاورزی در پنج ماهه ابتدای سالجاری
قائم مقام وزیر در امور بازرگانی وزارت جهادکشاورزی درباره تراز بازرگانی بخش کشاورزی نیز گفت: در سال 92 تراز بازرگانی بخش کشاورزی منفی 8 میلیارد دلار بوده که با تلاش های صورت گرفته این رقم در سال 93 به 5.6 میلیارد دلار منفی رسید.
وی تصریح کرد: در واقع تراز منفی بخش کشاورزی 2.4 میلیارد دلار بهبود یافت و شرایط نشان می دهد که در پنج ماهه سالجاری نیز وضعیت روبه بهبود است.
مهرفرد براین باور است؛ با وجود مشکلات مقطعی در بخش صادرات محصولات کشاورزی، امکان کاهش دو میلیارد دلار منفی دیگر در تراز بازرگانی بخش کشاورزی وجود دارد.
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی درباره وضعیت بازارهای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی نیز گفت: علیرغم اینکه وزارت جهادکشاورزی عضو شورای مدیریت سازمان میادین میوه و تره بار است اما متاسفانه تاکنون این وزارتخانه نتوانسته نقش زیادی در مدیریت میادین میوه وتره بار ایفا کند.
وی اظهار داشت: در حال بررسی مقررات سازمان میادین میوه و تربار هستیم تا تشکل های تولیدی و تولیدکنندگان با حضورشان نقش پررنگی در این میادین ایفا نمایند.
مهرفرد گفت: در حال حاضر اتحادیه ها و شبکه های تعاونی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران دارای حدود 3 هزار فروشگاه عرضه مستقیم کالا در سطح کشور هستند که به طور مستقیم تولیدکنندگان محصولاتشان را در این مراکز عرضه می کنند.
وی ادامه داد: این درحالیست که فعالیت این مراکز در برخی از استان ها بسیار مطلوب بوده اما در برخی دیگر از استان ها همانند تهران فعالیت خوبی نداشته اند.
وی تاکید کرد: هم اکنون وزارت جهادکشاورزی به دنبال این است تا تمام امکانات و شرکت های موجود این وزارتخانه به مقوله عرضه مستقیم کالا وارد شوند، همچنین در نظر دارد با توجه و حمایت از تشکل ها مراکز عرضه مستقیم محصولات کشاورزی اعم از میوه، صیفی، مرغ و تخم مرغ را در کشور گسترش دهد.
1394/07/18
فایل ها :
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
 
آدرس پست الکترونیکی شما
   
شماره تلفن
توضیحات
 
تغییر کد امنیتی
کد امنیت
 
کلیه حقوق این سایت متعلق به وزارت جهاد کشاورزی می باشد
Powered by DorsaPortal