وزارت جهاد کشاورزی
توسعه تجارت به جذب سرمایه در بخش کشاورزی کمک می کند
1393/04/01

تقویت و توسعه تجارت به جذب سرمایه و تولید محصولات کشاورزی مرغوب در بخش کشاورزی کمک می‌کند.

به گزارش روابط عمومی وزارت جهادکشاورزی، دکتر امید گیلانپور مدیرکل سرمایه‌گذاری خارجی صندوق توسعه ملی در کارگاه آموزشی اصول و مبانی تجارت بین‌المللی محصولات کشاورزی که امروز یکشنبه در سالن نعمتی جم وزارتخانه برگزار شد درباره اهمیت تجارت در حوزه کشاورزی گفت: اگر همواره به دنبال آن بوده‌ایم که مسئولیت تجارت محصولات کشاورزی به وزارت جهادکشاورزی محول شود دلیل آن است که تجارت به جذب سرمایه و عدم تولید محصولات نامرغوب و برنامه‌ریزی برای تولید کمک می‌کند.

وی افزود: تجارت موجب می‌شود مزیت‌های نسبی محصولات کشاورزی را بهتر بشناسیم و براساس مزیت‌های نسبی و رقابتی عمل کنیم .

دکتر گیلانپور ادامه داد: تجارت در واقع علامت می‌دهد که کدام محصول را به چه میزان تولید کنیم و یا در یک دوره کوتاه مدت، در تولید یک محصول به مزیت برسیم.

وی با اذعان به این که امروزه، تجارت به شدت با سیاست آمیخته شده است، ابراز داشت: سیاست می‌تواند مزیت رقابتی برای تجارت کالاها ایجاد کند و تفاهمنامه‌هایی که در حوزه بین‌الملل وزارت جهادکشاورزی و برخی کشورها منعقد می‌شود باید مزیت رقابتی برای صادرات محصولات کشاورزی ایجاد کند .

مدیرکل سرمایه گذاری خارجی صندوق توسعه ملی با بیان این که سهم کشاورزی در تولید ناخالص ملی کشورمان 10 درصد است، گفت: به رغم سهم کوچک کشاورزی در تولید ناخالص ملی، اما این بخش دارای اهمیت است.

وی در ادامه این کارگاه آموزشی به مبحث تعرفه محصولات کشاورزی نیز پرداخت کرد وتعرفه را ابزاری برای کنترل بازار و نه تولید عنوان کرد.

دکتر گیلانپور ضمن اشاره به انواع ابزارهای تعرفه‌ای به منظور حمایت از بخش کشاورزی ابراز داشت: مطالعات نشان می‌دهد میزان تأثیرپذیری تولید از تعرفه کم است و از این ابزار برای حمایت از حجم تولید نه به مقیاس زیاد و نه به مدت طولانی می‌توان استفاده کرد.

تعداد مشاهده خبر8 بار
تصاویر مرتبط
tempShow
Powered by DorsaPortal