• 1404/02/27 - 14:15
  • - تعداد بازدید: 144
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

روابط عمومی‌ها در صف اول مدیریت بحران قرار دارند/هشدار کارشناسان نسبت به آلودگی اطلاعات رسانه‌ای

رسانه‌ها بهترین، ارزان‌ترین و عقلانی ترین ابزار برای مدیریت بحران هستند و روابط عمومی‌ها در صف اول آن قرار دارند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، اکبر نصرالهی استاد حوزه رسانه و ارتباطات در نخستین اجلاس سراسری روابط عمومی‌های وزارت جهاد کشاورزی که صبح امروز ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ در مرکز امام خمینی (ره) در کرج برگزار شد، با اعلام مطلب فوق، به مبحث "مدیریت بحران رسانه‌ای در روابط عمومی" پرداخت و گفت: همه سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها با بحران‌هایی مواجهند و وزارت جهاد کشاورزی با زیربخش‌های متنوع از این قاعده مستثنی نیست.

وی افزود: بخش کشاورزی با بحران‌هایی همچون عوامل زیرساختی، اقتصادی - مدیریتی، طبیعی، تصدی‌گری دولت، بحران ناترازی آب و فرونشست زمین، تشدید انتشار گازهای گلخانه‌ای، ناپایداری منابع، برهم خوردن نظم و تعادل عرضه، قیمت‌گذاری دستوری، افزایش قیمت نهاده‌ها، تخریب جنگل‌ها و مراتع، آلودگی هوا و ریزگردها و ... روبرو است که خاص این دولت نیست و به دلیل بحران‌های انباشته شده از گذشته است و امنیت غذایی و ملی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

استاد حوزه و رسانه با بیان این که هرجا بحرانی وجود دارد، ابزاری برای مدیریت آن نیز نیاز است، گفت: رسانه‌ها بهترین، ارزان‌ترین و عقلانی ترین ابزار برای مدیریت بحران هستند و روابط عمومی‌ها در صف اول آن قرار دارند.

وی با بیان این‌ که‌ حل مخاطرات ممکن نیست مگر این که یک نهضت و جهاد مسوولانه در استفاده از ظرفیت روابط عمومی‌ سازمان‌ها شکل گیرد، اظهار امیدواری کرد؛ با استفاده مناسب از این ظرفیت، از تشدید مخاطرات در بخش‌های مختلف از جمله بخش کشاورزی کشور کاسته شود.

نصرالهی، امیدآفرینی، اعتبارزایی و جلب مشارکت مردم را از جمله نقش‌های روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها در مدیریت بحران دانست و‌ افزود: باور و رفتار مردم تابعی از عملکرد روابط عمومی هاست و آنها با ایجاد اعتماد و امید می‌توانند در افکار عمومی اثرگذار باشند. 

این استاد حوزه رسانه، به اهداف، راهبردها و استراتژی‌های روابط عمومی‌های بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: تامین امنیت غذایی، حفظ منابع طبیعی، پایداری منابع، مقابله با ناترازی، کاهش ضایعات و ... از اهداف مهم ما است، که برای رسیدن به این هدف‌ها باید استراتژی‌ها مشخص شود و مسیرها هموار شود. 

وی بازآزمایی در ساختار، روش‌، راهبرد؛ شبکه‌سازی و استفاده از ظرفیت فضای مجازی؛ حضور در میدان جغرافیایی و رسانه‌ای؛ کنشگری فعال؛ واکنش سریع و به موقع؛ اولویت اول؛ تولید برای دیگران؛ روابط اول، برتر، مکمل، صحیح، جامع، متعادل و ... را از راهبردهای روابط عمومی‌ها برای مدیریت بحران‌ها اعلام کرد.

نصرالهی تصریح کرد: روابط عمومی‌ها راویان امید و معناداری اعتماد در این شرایط سخت هستند که می‌توانند مخاطرات را مطرح و به راهکارهای خروج از آن بپردازند.

به گفته وی، روابط عمومی‌ها باید در آرایش جدید رسانه‌ای با دیگر رسانه‌ها تعامل کرده و مسیرهای رفع مخاطرات را از طریق کارشناسان مطرح کنند.

 

توجه به سواد رسانه‌ای با افزایش اخبار جعلی

 

در ادامه این اجلاس، رئیس سابق دانشکده ارتباطات صدا و سیما و پژوهشگر حوزه فرهنگ با ارایه سخنانی با موضوع "سواد رسانه‌ای ضرورتی در زندگی امروز" گفت: سواد رسانه‌ای در جهان مورد توجه مردم و دولت‌ها قرار گرفته است، زیرا دروغ و خبرهای جعلی در هر زمینه‌ای در رسانه‌ها افزایش یافته است.

سیدمحسن بنی‌هاشمی افزود: سواد رسانه‌ای تلاش می‌کند که تفاوت واقعیت رسانه‌ای را از خبرهای جعلی نشان دهد.

وی در همین حال تصریح کرد: خلاقیت، فرهنگ و انتقادی بودن سه عاملی کمک کننده به سواد رسانه‌ای است. بنی‌هاشمی اظهار داشت: روابط عمومی‌هایی که در برابر انتقاد تحمل دارند، پابرجا می‌مانند.

این پژوهشگر حوزه فرهنگ، برنامه‌ریزی شخصی در استفاده از رسانه‌ها، یادگیری مهارت‌های ویژه، استفاده از رسانه با درک ویژگی‌های هر پیام و توجه مخاطب به جنبه‌های محسوس‌تر رسانه‌ای و کاملا انتقادی به رسانه را از اقدامات مهم برای توسعه سواد رسانه‌ای عنوان کرد.

استاد مدیریت رسانه، نسبت به آلودگی‌ اطلاعات رسانه‌ای هشدار داد و گفت: امروزه با توسعه انواع رسانه‌ها مغز ما دچار آلودگی اطلاعات شده است.

وی ابراز داشت: آلودگی اطلاعات به معنای این است که به گروهی از اطلاعاتی که برایمان ارزشمند نیستند، آلوده شده‌ایم.

بنی‌هاشمی عملکرد ضعیف، فقدان تمرکز، کاهش خلاقیت، ضعف حافظه، اضطراب و برانگیختگی، اختلال در ارتباطات، اعتیاد رسانه‌ای، تحریک‌پذیری، تصمیم‌گیری نادرست و ترس از دست دادن اطلاعات را از عوارض آلودگی اطلاعات از رسانه‌ها برشمرد.

وی افزود: موضوع آلودگی اطلاعات در جهان به اندازه‌ای شده که در برخی کشورها، پویش ترک گوشی همراه راه‌اندازی شده است.

استاد مدیریت رسانه گفت: استفاده زیاد از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و آلودگی اطلاعات به جایی رسیده که امروزه نسبت به کشاورزی و کاهش پوشش گیاهی در چند دهه اخیر بی‌اعتنا شده‌ایم و برخی از شالیزارها به ویلا برای خوشگذرانی تبدیل شده‌اند.

وی افزود: هر کدام از رسانه‌ها بازی خاصی دارند و مخاطبان خاص خود را نشانه می‌گیرند.

  • گروه خبری : اخبار روز,اخبار تایپی
  • کد خبر : 199253
مریم  مهدوی
خبرنگار

مریم مهدوی

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید