اجرای مقابله با تغییر غیر مجاز کاربری کشاورزی شهرستان سامان
دکتر حسین برزگر رییس سازمان جهاد کشاورزی استان و سرکار خانم مهندس شیخ مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سامان و جناب آقای مهندس شکوهی آقای شکوهی مسئول اداره حفظ کاربری امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان،پیگیر روند اجرای مقابله با تغییر غیر مجاز کاربری کشاورزی شهرستان سامان

وی افزود :تغییر کاربری می تواند در قالب ایجاد بنا، برداشتن یا افزایش شن و ماسه و سایر اقداماتی که بنا به تشخیص وزارت جهاد کشاورزی تغییر کاربری محسوب شود، محقق شود.
شکوهی با بیان این مطلب عنوان داشت:وزارت جهاد کشاورزی مصادیق دیگر تغییر کاربری اراضی کشاورزی را تعیین کرده و اقدامات زیر را در صورتی که “مانع از تداوم تولید و بهره برداری و استمرار کشاورزی شود، به عنوان مصادیق تغییر کاربری غیر مجاز تلقی می گردد که عبارتند از:
برداشت یا افزایش شن و ماسه،ایجاد بنا و تاسیسات،خاک برداری و خاک ریزی،گودبرداری.،حداث کوره های آجر و گچ پزی،پی کنی،دیوارکشی اراضی،دپوی زباله، نخاله و مصالح ساختمانی، شن و ماسه و ضایعات فلزی،ایجاد سکونتگاه های موقت،استقرار کانکس و آلاچیق،احداث جاده و راه،دفن زبالههای واحدهای صنعتی،رها کردن پساب های واحدهای صنعتی، فاضلاب های شهری، ضایعات کارخانجات،لولهگذاری،عبور شبکه های برق،انتقال و تغییر حقابه اراضی زراعی و باغات به سایر اراضی و فعالیت های غیرکشاورزی،سوزاندن، قطع و ریشه کنی و خشک کردن باغات به هر طریق،مخلوط ریزی و شن ریزی،احداث راه آهن و فرودگاه،احداث پارک و فضای سبز،پیست های ورزشی،استخرهای ذخیره آب غیر کشاورزی،احداث پارکینگ مسقف و غیرمسقف،محوطه سازی (شامل سنگفرش و آسفالتکاری، جدول گذاری، سنگ ریزی و موارد مشابه)،صنایع تبدیلی و تکمیلی و غذایی و طرحهای موضوع تبصره 4 فوقالذکر،صنایع دستی،طرح های خدمات عمومی،طـرح های تمـلک دارایـیهای سـرمـایهای مصـوب مجـلس شـورای اسلامـی (ملی ـ استانی)
مسئول اداره کاربری اراضی امور اراضی استان افزود:
تشخیص سایر مصادیق تغییر کاربری غیرمجاز به عهده سازمان امور اراضی کشور بوده و سازمان جهاد کشاورزی استان موظف است در صورت ابهام نظریه سازمان مذکور را استعلام و بر اساس آن عمل نماید.”
شکوهی خاطر نشان کرد:
تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها، همیشه ممنوع نبوده و تا پیش از لازم الاجرا شدن قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها مصوب 1374، اشخاص می توانستند بدون کسب مجوز از ارگان ها و نهادهای مربوطه و حتی بدون اینکه رفتارشان مشمول عنوان مجرمانه ای باشد، به این امر مبادرت کنند. قانون گذار از دهه 70 خورشیدی، دغدغه تخریب خاک و لزوم حفظ اراضی کشاورزی را احساس کرده و در راستای حفظ منابع طبیعی تجدید شونده، اقدام به تصویب قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها (مصوب 1374/3/13) نموده و در سال 1385 نیز در پی جبران نواقص موجود، قانون مذکور را اصلاح کرد.