• 1403/03/20 - 13:54
  • - تعداد بازدید: 88
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

صرفه‌جویی 555 میلیارد تومانی با راه‌اندازی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین/ تاکید بر حفاظت زمین و شفاف‌سازی اطلاعات

 

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: با راه‌اندازی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین در دولت سیزدهم، حدود 555 میلیارد تومان در حوزه هزینههای تشکیل پرونده برای صدور مجوزها و مصرف کاغذ صرفه‌جویی شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، عباسعلی نوبخت، راه‌اندازی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین را از اقدامات مهم دولت شهید سیدابراهیم رییسی در راستای توسعه دولت الکترونیکی، ایجاد وحدت رویه میان دستگاه‌های دولتی، پاسخگویی به مردم و حفاظت از زمین عنوان و اظهار کرد: از دستاوردهای ایجاد این سامانه می‌توان به صرفه‌جویی 25 میلیارد تومانی در هزینههای مصرف کاغذ از طریق صدور مجوزهای الکترونیکی در دستگاه‌های دولتی متولی زمین، جلوگیری از قطع درختان برای تهیه کاغذ و صرفه‌جویی حدود 530 میلیارد تومانی با کاهش هزینه تشکیل پرونده برای صدور مجوزها اشاره کرد.

وی افزود: پیش از راه‌اندازی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، میانگین زمان پاسخگویی به متقاضیان در حوزه زمین در دستگاه‌های دولتی حدود 165 روز بود و این عدد با ایجاد این سامانه ظرف کمتر از دو سال به 35 روز کاهش یافته است.

نوبخت اضافه کرد: مطالعات نشان می‌دهد، با ایجاد و بهره‌مندی از سامانه پنجره واحد مدیریت زمین دو میلیون و 112 هزار مورد کاهش رفت و آمد مراجعه مردم به دستگاه‌های متولی در حوزه زمین را با صدور مجوزهای الکترونیکی داشته‌ایم.

وی با اشاره به راه‌اندازی این سامانه در آبان 1401 گفت: در حوزه رصد و پایش هوشمند اراضی نیز از طریق این سامانه در مدت کمتر از دو سال فعالیت دولت سیزدهم، نزدیک به 11 هزار و 734 مورد گزارش تغییر کاربری غیرمجاز شناسایی و برای دستگاه‌های متولی حوزه زمین ارسال شده و تا امروز حدود هفت هزار و 664 مورد از این گزارش‌ها توسط واحدهای گشت و یگانهای حفاظت دستگاه‌های متولی بررسی شده است.

معاون وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: از این میزان 4722 مورد در فرآیند حقوقی در دستگاه‌های قضایی مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

وی بیشترین گزارش‌های تغییر کاربری غیرمجاز اراضی را مربوط به حوزه سازمان‌های منابع طبیعی و آبخیزداری و امور اراضی کشور عنوان کرد.

نوبخت مقابله با فساد و رانت اطلاعاتی در حوزه زمین و زمینخواری را از دیگر اهداف راه‌اندازی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین بیان کرد و گفت: با استفاده از این سامانه هوشمند به دنبال شفافیت اطلاعات و هماهنگی میان تمام دستگاه‌های اجرایی و دولتی متولی زمین هستیم.

وی افزود: در قالب زیرسامانههای پنجره واحد مدیریت زمین، هشت مورد خدمات از جمله صدور مجوز تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی، صدور گواهی واگذاری اراضی به طرح‌های کشاورزی و غیرکشاورزی، تعیین حدود وضعیت اراضی روستایی برای احداث شهرک‌ها و ناحیه صنعتی غیردولتی و پروانه بهره‌برداری شهرک یا ناحیه صنعتی و غیردولتی  ارایه می‌شود.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ابراز داشت: از طریق این سامانه، زمینخواری ناشی از مواردی مانند نقص در قوانین، صدور مجوزها و نحوه رسیدگی و برخورد با تخلفات در دستگاه‌های مختلف متوقف می‌شود.

وی در همین حال تصریح کرد: در حال حاضر تمام استان‌های کشور به سامانه پنجره واحد مدیریت زمین متصل هستند.

بنابراین گزارش، دستگاه‌های اجرایی متولی زمین همچون سازمان‌های منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، امور اراضی کشور، حفاظت محیط زیست، وزارت راه و شهرسازی، وزارت نیرو و وزارت مسکن و شهرسازی از متولیان حوزه زمین هستند که زیر پوشش این سامانه قرار گرفته‌اند.

براساس ماده 3 ضوابط اجرایی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور راهبر اجرایی، سازمان فناوری اطلاعات راهبر فنی هستند و نظارت عالی بر این سامانه توسط وزارت اطلاعات صورت می‌گیرد.

  • گروه خبری : اخبار روز
  • کد خبر : 177688
مریم  مهدوی
خبرنگار

مریم مهدوی

تصاویر