واگذاري 20 وظيفه تصدي گري سازمان تعاون روستايي به تشكل ها
1389/11/04

رئيس هيئت مديره سازمان مركزي تعاون روستايي كشور و مديرعامل سازمان مركز تعاون روستايي ايران گفت: 30 درصد از بهاي محصولات كشاورزي به كشاورزان تعلق مي‌گيرد و 70 درصد به جيب دلال‌ها مي‌رود كه در تلاش براي اصلاح اين روند هستيم.

به گزارش خبرگزاري فارس از قزوين به نقل از روابط عمومي سازمان جهاد كشاورزي استان قزوين، نظام‌الدين سجادي بيان داشت: در اجراي اصل 44 قانون اساسي و نيز قانون هدفمندي يارانه‌ها دولت به طور جدي مصمم است تا تصدي‌گري را به بخش خصوص واگذار كند. وي ادامه داد: اين كار در بخش كشاورزي با واگذاري كارها به تعاوني‌ها و تشكل‌هاي مختلف اجرايي مي‌شود و اجراي آن در بخش كشاورزي جدي است بنابراين از هم‌اكنون تعاوني‌ها و تشكل‌هاي خصوصي بايد خود را آماده و مجهز كنند تا بتوانند از عهده اين كار بزرگ برآيند. مديرعامل سازمان مركز تعاون روستايي ايران اضافه كرد: متأسفانه برخي تشكل‌هاي خصوصي حتي قادر به دريافت يك ميليارد تومان تسهيلات و پرداخت اقساط آن نيستند بنابراين اينگونه تعاوني‌ها بايد به سرعت خود را تجهيز و آماده كنند و با افزايش توان اجرايي در اين عرصه حضور جدي داشته باشند. وي عنوان داشت: در سازمان تعاون روستايي تاكنون 50 وظيفه تعريف شده كه 20 وظيفه آن تصدي‌گري و قابل واگذاري است كه تاكنون پنج وظيفه به طور كامل واگذار شده و بقيه به تدريج واگذار مي‌شود. سجادي اعلام كرد: رويكرد سازمان تعاون روستايي در خريدهاي تضميني كه 40 محصول را شامل مي‌شود، طرح‌هاي توافقي است و با ساز و كارهاي فراهم شده اين خريدها توسط تشكل‌هاي غيردولتي انجام خواهد شد.

وي خاطرنشان كرد: بازاريابي محصولات كشاورزي، تأمين نهاده‌ها و تأمين نقدينگي و تسهيلات مورد نياز براي انجام كارهاي آموزشي توليد كنندگان از محورهاي اساسي فعاليت‌هاي اين سازمان است كه به طور جدي پيگيري مي‌شود.‌ رئيس هيئت مديره سازمان مركزي تعاون روستايي كشور تأكيد كرد: بازار و بازاريابي مهم‌ترين مشكل توليد كنندگان كشور است و اگر بتوانيم نهاده‌ها را به موقع و به ميزان لازم تأمين كنيم و به توليد كننده براي فروش محصول اطمينان دهيم مي‌توان اميدوار بود به افزايش بهره‌وري در توليد دست يابيم. وي اظهارداشت: بازاريابي محصولات كشاورزي در پنج بخش تهيه شده كه با ايجاد و راه‌اندازي 400 مركز مستقيم عرضه محصولات كشاورزي در استان‌ها، بهره‌برداران و توليد كنندگان مي‌توانند در بيش از 2 هزار و 900 غرفه محصولات خود را عرضه و به طور مستقيم به فروش برسانند. سجادي افزود: تاكنون 600 غرفه براي عرضه محصولات كشاورزي در كشور تأسيس شده و يا در حال ايجاد است كه در چند ماه آينده تكميل مي‌شود. وي تصريح كرد: كمتر از 30 درصد قيمت محصولات توليد شده به كشاورزان اختصاص پيدا مي‌كند در حالي كه بقيه سود توليد و فروش به واسطه‌ها و دلال‌ها مي‌رسد كه با اين كار تلاش مي‌كنيم سود واقعي به توليد كننده بازگردد. مديرعامل سازمان مركز تعاون روستايي ايران بيان داشت: روش‌هاي بنكداري، حضور در بورس، پر كردن جاي واسطه‌ها و بازاريابي مجازي از روش‌هاي موثري است كه در اين طرح پيش‌بيني شده و به تدريج زيربناي آن در استان‌ها نيز فراهم مي‌شود اما انتظار داريم تشكل‌ها و تعاوني‌ها در اين عرصه نيز حضور فعال‌تري داشته باشند. وي ادامه داد: با ارائه تسهيلات پيش بيني شده براي تأمين نقدينگي، توانمندسازي تشكل‌ها و تأمين سخت‌افزاري و توسعه زيرساخت‌ها و بخش نرم‌افزاري شامل آموزش به تحقق اين كار مهم كمك خواهيم كرد. سجادي يادآور شد: اگر تشكل‌ها و تعاوني‌ها تا چند سال پيش فقط در امور جزئي و تأمين نهاده و بذر همكاري مي‌كردند، امروز با سياست دولت در واگذاري همه امور تصدي‌گري به بخش خصوصي، تشكل‌ها به عنوان بازوي اجرايي بخش كشاورزي عمل خواهند كرد و بسياري از كارها را برعهده مي‌گيرند.

تعداد مشاهده خبر0 بار
تصاویر مرتبط


مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
 
آدرس پست الکترونیکی شما
   
توضیحات
 
تغییر کد امنیتی
کد امنیت
 
وزارت جهاد کشاورزی
کلیه حقوق این سایت متعلق به وزارت جهاد کشاورزی می باشد
Powered by DorsaPortal